Ładowanie
strony...
Documaster Event Cloud
Oponeo.pl
Kaspersky Endpoint Security Cloud
Centrum Metrologii im. Zdzisława Rauszera
Bitdefender 2
Polski Komitet Normalizacyjny
Berendsen Textile Service Sp. z o.o.
ilość produktów: suma zamówienia: koszty dostawy:

Różnice kulturowe między pracownikiem europejskim i chińskim - rozwiązywanie problemów, sposoby komunikacji

Andrzej Fiodorow 0 komentarzy Made In China

Obecne oblicze Chin i obraz zależności ekonomicznych ukazuje, jak duży nacisk kładziony jest na utrzymanie produktu krajowego brutto, który w 2010 wzrósł o 10,3%. Według informacji z National Bureau of Statistics (NBS) PKB Chin osiągnął w 2010 roku wartość 39,8 biliona RMB (6,04 biliona USD) i tym samym kraj ten wyprzedził Japonię pod względem wartości wytworzonego dochodu. Obserwowany w ostatnich dwóch latach szybki wzrost PKB znacznie spowolnił w 2011. Chińska administracja stwierdza, iż nadrzędnym celem będzie prowadzenie polityki opartej na zrównoważonym wzroście. Ma to być zapewnione poprzez ciągły rozwój części zachodniej kraju, gdzie przemysł, a co za tym idzie – standardy życia ludności nie mogą być porównywane do zurbanizowanych części wschodnich.

Równolegle kontrola rządowa wydaje się stabilna i na niezmiennym poziomie. Miejscami ulega poluzowaniu, kiedy wymagają tego lokalne uwarunkowania ekonomiczne, dające gwarancję kreacji dochodu.

Czy praca specjalisty, menedżera europejskiego w środowisku chińskim jest prosta? Czy różnice kulturowe niosą szanse na ponadprzeciętne rozwiązania czy wręcz przeciwnie – ograniczają efektywność procesów biznesowych zachodzących w takich warunkach?

Zrozumienie istnienia różnic (celowo mówi się tu o „istnieniu różnic”, a nie o „różnicach”, do czego nawiązuje dalsza część rozprawy) pozwoli na podjęcie działań edukujących, asymilujących, a finalnie – na umożliwienie budowy modelu współpracy wykorzystującego silne strony obu podmiotów.

Analizy cech kultury chińskiej można dokonać na szereg sposobów oraz według przyjętego zbioru kryteriów, np. wartości, normy, zachowania. Każde z podejść przyniesie ciekawe wnioski, których zgłębienie daje możliwość stworzenia przewagi konkurencyjnej podmiotu w warunkach Dalekiego Wschodu.

Pierwsza kwestia to podejście do współpracy. Joint venture na przykład to wyłącznie „małżeństwo z rozsądku”, a partner biznesowy to potencjalny przyszły konkurent. Pewne tego przesłanki widać na co dzień, kiedy Chińczyk dozuje posiadane know-how i przekazuje je tylko w sytuacji, która nie pozostawia mu wyboru. Doświadczenie i wiedza to coś, co odznacza go wśród innych i świadczy o jego wartości. Przepływ wiedzy następuje głównie poprzez rotację personelu pomiędzy pracodawcami.

W mentalności chińskiej konkurent jest postrzegany jako wróg niosący zagrożenie utraty pozycji na rynku. Nie ma mowy o szacunku i respektowaniu jego osiągnięć. Decyzje biznesowe nie muszą być uzasadnione gospodarczo. Trzeba na to zwrócić uwagę szczególnie przy planowaniu długofalowej współpracy.

Chiny słyną z kopiowania wszystkich i wszystkiego na szeroką skalę. Proceder ten nie niesie świadomości robienia czegoś złego, a wręcz przeciwnie – jest ogólnie akceptowany. Nie towarzyszą temu żadne moralne rozterki.

Różnic kulturowych ciąg dalszy obserwuje się w europejskim i chińskim podejściu do wszelkich sytuacji problematycznych. Mieszkaniec Starego Kontynentu zwykle stara się zmierzyć z zagadnieniem i rozwiązać niezgodność w najprostszy sposób. Czasem prowadzi to do sytuacji, że górę nad efektywnością bierze przekonanie, że znane jest najlepsze rozwiązanie, które jest forsowane. Chińczyk bez „obecności siły wyższej” w pierwszej kolejności obchodzi zagadnienie i unika z nim konfrontacji (woli się sprawą nie zajmować). Doskonałym przykładem ilustrującym jest chińskie podejście do tematu konserwacji maszyn i budynków. Od momentu budowy czy instalacji nowych rozwiązań nie podejmuje się zaplanowanych prac mających utrzymać infrastrukturę w dobrym stanie. Po kilku, kilkunastu latach burzy się budynki i stawia nowe, dokonuje się zakupu nowych maszyn i urządzeń.

Jeśli mowa o problemach, to należy wspomnieć o towarzyszących im konfliktach. Chińczyk pracujący w przedsiębiorstwie będzie stosował strategię unikania i bagatelizowania. Będzie poszukiwał cech wspólnych dwóch stron konfliktu oraz je akcentował i wzmacniał. W wydaniu europejskim rozwiązywanie konfliktu prowadzone jest poprzez wyjaśnienie, zamierzone naświetlenie rozbieżności i zaradzenie im.

Całości dopełnia problem komunikacyjny w złożonych hierarchicznie organizacjach, jakimi są inwestycje europejskie i amerykańskie. Pracownik chiński kulturalnie i tradycyjnie nie jest uwarunkowany do pracy w takich podmiotach, w których dodatkowo praca zespołowa jest na porządku dziennym. Często nie jest możliwe stworzenie prostej linii raportowania podwładny – przełożony, szczególnie kiedy trzeba raportować wyniki do różnych jednostek organizacyjnych w jednym czasie. Pracownik może stracić poczucie swojej wartości w takiej organizacji, stać się mało aktywny, a nawet popaść w swego rodzaju letarg. Bardzo ważne jest stworzenie klarownych powiązań biznesowych i cykliczna informacja zwrotna dla pracownika z wypracowanych wyników.

Na drugim biegunie znajdują się wyzwania dotyczące samego charakteru komunikowania się. Europejski styl zakłada bezpośredniość, natychmiastowe przejście do sedna sprawy, jasne pytania wymagające klarownych odpowiedzi. Docelowo ma to prowadzić do konfrontacji z zagadnieniami. Jeśli chodzi o Chiny, to zarówno krytyka, jak i pochwała wyrażane w bezpośredniej postaci są z reguły odrzucane. Chińczycy są powściągliwi, chyba że znajdują się na wyższym stanowisku. Kiedy czują, że są potężni, mają władzę lub kiedy bardzo dobrze się osobiście znają, potrafią komunikować sprawy dalece bezpośrednio. Z tego powodu europejski styl jest postrzegany jako ułomny, transparentność nie pozwala na budowę pozycji negocjacyjnej i stawiania wymogu rekompensaty.

Jeśli przyjrzeć się samej strukturze informacji, to łatwo można zaobserwować znaczące różnice. W Europie zwykło się budować przekaz na faktach (liczby, daty, dowody). W jasny sposób oddziela się sprawę od osoby (ta jest na drugim planie). Do decyzji dochodzi się poprzez częste przedstawianie alternatyw oraz ustalanie klarownych priorytetów i ważenie różnych scenariuszy. Argumentowanie i krytyka innych opinii są na porządku dziennym: „ostatni ma rację”, „kto milczy, ten się zgadza”. W Chinach zwykło się mawiać: „mała pogawędka jest dużą dyskusją”, co oznacza, że każde spotkanie powinno rozpoczynać się od wstępu, niekoniecznie związanego z dominującym tematem (pogoda, jedzenie, rodzina).

Chiński pracownik nie rozumie potrzeby informacji zwrotnej. Deng Xiaoping, ojciec „otwartych drzwi” chińskiej gospodarki, zwykł mawiać: „nie interesuje mnie, czy kot jest biały czy czarny, dopóki łapie myszy”. Jeśli ktoś w organizacji jest zainteresowany zebraniem informacji o stanie procesów, powinien sam się tym zająć (skontrolować). Nie można więc liczyć na to, że kiedy występujące problemy mają bezpośrednie przełożenie na harmonogram ustalonych działań, informacja o tym zostanie w organizacji na gruncie chińskim szybko udostępniona.

Chiny to 5000 lat nieprzerwanego rozwoju cywilizacji. Państwowość nigdy nie była całkowicie ograniczona przez najeźdźcę, z drugiej strony trudno mówić w tym konkretnym przypadku o państwowości, kiedy znaczna część historii pokazuje próby zjednoczenia wewnętrznego niezależnych dynastii. Świadomość przeszłości powoduje, że naród chiński nie należy do elastycznych w zmianach wartości. Często się słyszy opinie o bezsensowności prób zmiany 1,3 mld ludności o 5000-letniej historii przez wprowadzenie ideałów europejskich.

1 kwiecień 2013
Polski Komitet Normalizacyjny

Tagi

Chiny, efektywność, pracownik, kultura pracy

Autor: Andrzej Fiodorow

Komentarze

0
Aby dodawać komentarze musisz .
Brak komentarzy

Kalendarz

listopad 2017
  • Listopad
  • Grudzień
  • Styczeń
  • Luty
  • Marzec
  • Kwiecień
  • Maj
  • Czerwiec
  • Lipiec
  • Sierpień
  • Wrzesień
  • Październik
2
Patronat Zaproszenie
Pn
Wt
Śr
Cz
Pt
So
N
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
22
23
25
26
27
28
29
30
WYDARZENIE MIESIĄCA
24.11.2017
XX Międzynarodowa Konferencja Naukowa "Nowa jakość zarządzania. New Quality 2017"
Kazimierz Dolny (Hotel Zajazd Piastowski)
0

Rysunki

Odpowiedzialność społeczna
Definicje jakości
Niż demograficzny
Działania korygująceZarządzanie Jakością 1/2016 (43)
Anonimowi AuditorzyZarządzanie Jakością 1/2016 (43)
I.S.O.Zarządzanie Jakością 1/2014 (35)
EKGZarządzanie Jakością 2/2012 (28)
ISO 22000Zarządzanie Jakością 1/2016 (43)
Johnny AuditZarządzanie Jakością 2-3/2015 (40-41)
Metrologia czasuZarządzanie Jakością 1/2013 (31)
Muzeum metrologiiZarządzanie Jakością 2/2014 (36)
Ocena ryzykaZarządzanie Jakością 1/2016 (43)
NiezgodnościZarządzanie Jakością 1/2016 (43)
Pełnomocnik ds. JakościZarządzanie Jakością 1/2012 (27)
QualitymanZarządzanie Jakością 3-4/2012 (29-30)
RekrutacjaZarządzanie Jakością 1/2016 (43)
Sprężyny z ISOZarządzanie Jakością 1/2016 (43)
System zintegrowanyZarządzanie Jakością 2/2013 (32)
Wyspa jakościZarządzanie Jakością 1/2016 (43)
Black BeltZarządzanie Jakością 1/2016 (43)
Inherentne właściwościZarządzanie Jakością 1/2016 (43)
Bezpieczeństwo informacjiZarządzanie Jakością 1/2016 (43)

Reklamy

Oponeo
Oferujemy bogaty wybór opon letnich, zimowych oraz całorocznych. U nas znajdziesz opony na każdy sezon do niemal każdego typu pojazdu.
Polski Komitet Normalizacyjny
Wybrane korzyści płynących ze stosowania norm: normy gwarantują bezpieczeństwo, normy oferują praktyczną wiedzę, normy ułatwiają dostęp do rynku.
Berendsen Textile Service Sp. z o.o.
Berendsen Textile Service jest europejskim liderem z ponad 150-letnią tradycją. W Polsce działamy od 1996 r. Zaufało nam ponad 12 000 klientów.
S-Net (internet)
S-NET to dostawca nowoczesnych rozwiązań telekomunikacyjnych dla klientów biznesowych, doceniających kompleksowe usługi najwyższej jakości.
BPIC
Brytyjsko-Polski Instytut Certyfikacji - akredytowana jednostka certyfikacyjna, przedstawiciel francuskiej firmy AFNOR i organizacja godna zaufania.
Roleski
Rodzinna firma ze 100% polskim kapitałem, jej strategia jest nierozerwalnie związana z dbałością o jakość i bezpieczeństwo produktów.
Documaster Event Cloud II
Documaster Event Cloud to mobilna konferencja oraz innowacyjne podejście do relacji z klientami. Drukuj, skanuj, przesyłaj mobilnie!
S-Net (kompleksowość)
S-NET to dostawca nowoczesnych rozwiązań telekomunikacyjnych dla klientów biznesowych, doceniających kompleksowe usługi najwyższej jakości.
Bitdefender 1
Wybierz program Bitdefender 2018 i zyskaj najlepszą ochronę przed wszystkimi cyber-zagrożeniami. Jest z nami pond 500 milionów użytkowników.
Biblioteka Polsko-Japońskiej Akademii Technik Komputerowych
W książce przedstawiono wyniki prac nad poprawą jakości procesu dydaktycznego przeprowadzonych w Polsko-Japońskiej Akademii Technik Komputerowych.
Ten serwis używa plików cookies. Korzystanie z serwisu bez zmiany ustawień przeglądarki oznacza zgodę na używanie plików cookies i akceptację  Polityki prywatności.
2017 © Polski Instytut Jakości. All Rights Reserved